សូមស្វាគមន៍មកកាន់គេហទំព័រយើងខ្ញុំ យើងខ្ញុំមានព័ត៌មានជាច្រើនសម្រាប់លោកអ្នក ព្រមទាំងគំនិតជាច្រើនថ្មីៗថែមទៀតផង... លោកអ្នកអាចទំនាក់ទំនងយើងខ្ញុំបានតាមរយៈ Email : tanglaiheang168@gmail.com Facebook : tang laiheang សូមអរគុណ...

ពាក្យស្លោកខ្មែរ

Monday, July 8, 2013

ការផ្លាស់ប្តូរ​អំណាច​ពី​នគរ​ភ្នំ ទៅ​ចេនឡា​ តាម​សិលាចារឹក​នៅ​​សម្បូរ​ព្រៃ​គុក


​ស្ថិត​នៅមិន​ឆ្ងាយ​ប៉ុន្មាន​ពី​ក្រុម​ប្រាសាទ​របង​រមាស ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ មាន​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ​ចំនួន​១៤ ដែល​ត្រូវបាន​សាងសង់ឡើង​ពី​សតវត្ស​ទី​៦ ដល់​សតវត្ស​ទី​១១ នៃ​គ​.​ស ។
កន្លងមក ការចុះ​លេខ​ជំរឿនសម្គាល់ Ka ដោយ​ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រសិល្បៈ មិនមែនជា​រឿង​ចៃដន្យ​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ គឺជា​មធ្យោបាយ​តែមួយគត់​ដើម្បី​បញ្ចៀស​នូវ​រាល់​ភាពច្របូកច្របល់​ធ្លាប់មាន​ តាំងពី​សម័យ​អាណានិគម​បារាំង ក្នុងខណៈដែល​ក្រុម​ប្រាសាទ​ទាំងនោះ កំពុង​បិទបាំង​ជុំជិត​ដោយ​ព្រៃ​នៅឡើយ ។​
​    ​ដោយឡែក​ប្រាសាទ K10នៃក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ គឺជា​ទេវា​ល័យ​សាងសង់ឡើង​សម្រាប់​ប្រារព្ធ​ពិធី​បូជា​ព្រះ​វិស្ណុ ​ក្រោម​ឈ្មោះថា កបិល​វា​សុ​ទេវ ។ ការសាងសង់​ប្រាសាទ K10 ដែលជា​ប្រាសាទធំ ហើយ​សំខាន់​ជាងគេ បើ​យោង​លើ​សិលាចារឹក​ចារ​លើ​មេ​ទ្វារ​ខាងជើង​( K 151)បានឲ្យដឹងថា ប្រាសាទត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​នៅ​ឆ្នាំ​៥៩៨ នៃ​គ​.​ស ។ ​តាមរយៈ​សិលាចារឹក​ជា​ភាសាសំស្ក្រឹត​ខាងលើនេះ យើង​អាច​អះអាងថា ប្រាសាទ​ទាំងពីរ​ក្រុម​នៅ​ជិត​ទីក្រុង​ឥសាន​បុ​រៈ ​ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​តាំងពីចុង​សតវត្ស​ទី​៦​ម្ល៉េះ ។ ព្រោះ​កាលបរិច្ឆេទ​ចា​រលើ​ថ្ម​នេះ ជា​ភស្តុតាង​បញ្ជាក់​អំពី​បុរាណ​ភាពរ​បស់ទីតាំង​នេះ ។​

​    ​ខ្លឹមសារ​ចារឹក​ខាងលើនេះ ក៏​ឲ្យ​ដឹង​ទៀតថា រូបសំណាក​តំណាង​ព្រះ​វិស្ណុ និង​ទីក្រុង​ចំនួន​២​ក្បែរ​បូ​ជ​នី​យ​ដ្ឋា​ន​នេះ ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​ដោយ​មនុស្ស​ម្នាក់​ឈ្មោះ នរសិង្ហ​គុម្ព នៃ​ទីក្រុង​ឥន្ទ្រ​បុ​រៈ ។​
​    ​ឈ្មោះ​នរសិង្ហ​គុ​ម្តៈ​ ធ្លាប់ជា​មន្ត្រីជាន់ខ្ពស់​មួយរូប ដែលមាន​ស្វាមីភក្តិ​ចំពោះ​ព្រះមហាក្សត្រ​បី​អង្គ ដែល​បាន​សោយរាជ្យ​សម្បត្តិ​ជា​បន្តបន្ទាប់ គឺ​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័នទី​១ ព្រះបាទ​មហន្ទ្រ​វ​រ័​ន្ម និង​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័នទី​១ ។​
​    ​ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក​ខាងលើនេះ បានរួម​ចំណែក​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​អាច​សន្និដ្ឋានបានថា​ព្រឹ​ត្ត​ការណ៍​ទាំង​ ប៉ុន្មាន​ខាងលើនេះ​ត្រូវបាន​អនុវត្តន៍​ឡើង មុន​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ស្រី​ឥសាន​វ​រ័​ន្ម​ទី​១ (៦១៥-៦៣៧​គ​.​ស​) ដែលជា​ព្រះរាជបុត្រ​របស់​ព្រះបាទ​ចិត្រ​សេន​ស្រី​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វ​រ័​ន្ម​ ។    
​ទាក់ទង​ទៅនឹង​ស្តេច​អង្គ​នេះ លោក​អាដេ​ម៉ារ ឡឺ​ក្លែ​រ បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ពាក្យ​ស្រី​ឥសាន​វរ្ម័ន​មានន័យថា ព្រះរាជា​ការពារ​ទិសឥសាន ។ ស្តេច​អង្គ​នេះ​បានប្រកាសថា ទ្រង់​ជា ’​ដៃគូ​របស់​ចក្រ គឺ​ព្រះឥន្ទ្រ និង​ជា​ដៃគូ​របស់​ព្រះ​ហរិ (​វិស្ណុ​) អំពី​កិត្តិគុណ ជា​ព្រះ​អធិ​រាជ​លើ​ស្តេច​ទាំង​៣ និង​ជា​ម្ចាស់​នៃ​រាជធានី​បុ​រេ​អង្គ​រទាំង​៣  គឺ​ច​ក្រា​នក​បុ​រៈ, អមោឃរ​បុ​រៈ និង​ភិ​ម​បុ​រៈ (​ភិ​មា​យ​បុ​រៈ​)  ដែល​ទ្រង់​វាយ​ដណ្តើម​យកបាន ប៉ុន្តែ​ទុក​ឲ្យ​ស្តេច​រាជា​នីមួយៗ នៅ​គ្រប់គ្រង​​ជា​ចំណុះ​ព្រះអង្គ ។ ព្រះរាជា​អង្គ​នេះ​ទ្រង់​ជា​ស្តេច​ចក្រ​ពត្តិ ដូចជា​ព្រះរាជា​មុនៗ​ដែរ ។ ទ្រង់​បាន​ពង្រីក​ព្រះរាជាណាចក្រ​របស់​ព្រះអង្គ​ពាស​ពេញ​ទាំង​ទឹកដី​ហ្វូ​-​ ណន ។ ដូច​ពោល​ខាងលើ ព្រះអង្គ​មាន​រាជធានី​ដែលមាន​ឈ្មោះ​តាម​ព្រះអង្គ គឺ​ឥសាន​បុ​រៈ មានន័យថា “រាជធានី​របស់​ឥសាន​” ។​

ការផ្តាមសិលាចារឹក នៃប្រាសាទស្រីគ្រប់ល័ក្ខណ K 10 និង សំណៅនៃសិលាចារឹកនេះ K 151 / Ka 612 (ម.ត ១៩៩៦)

​     ​យ៉ាងណាមិញ តាម​លទ្ធផល​នៃ​ការវិភាគ​ទៅលើ​ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក នៃ​ប្រាសាទជ្រៃ( K 149 )យើង​បាន​រកឃើញថា ការផ្លាស់ប្តូរ​រាជរដ្ឋាភិបាល​ពី​ការគ្រប់គ្រង​ប្រទេស​ដោយ​នគរ​ភ្នំ​ទៅជា​ ការគ្រប់គ្រង​ដោយ​ចេនឡា​វិញ ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​ដោយ​ពុំមាន​បញ្ហា​ធំដុំ​អ្វី​ណាមួយ​បាន​​កើតឡើង​ឡើយ ។​
​    ​សូម​រំលឹក​ឡើងវិញ​ថា វត្តមាន​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ ទាំង​៣ អង្គនា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ​ខាងលើនេះ គឺ​ព្រះបាទ​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន ភ​វ​វរ្ម័ន និង ឥសាន​វរ្ម័នទី ១ ក៏ត្រូវ​បាន​ចារ​ឡើងជា​ភាសា​ខ្មែរ​នៅ​មេ​ទ្វារ​នៃ​ប្រាសាទជ្រៃ ឬ​ប្រាសាទ N.18 ផងដែរ ។ បើ​យើង​ពិនិត្យ និង​វិភាគ​ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក​នេះ យើង​ក៏​អាចនិយាយបាន​ដែរ​ថា ការផ្លាស់ប្តូរ​អំណាច​មូលដ្ឋាន ពី​រាជរដ្ឋាភិបាល​គ្រប់គ្រង​នគរ​ភ្នំ ទៅជា​អាណាចក្រ​ចេនឡា រាជ្យ​របស់​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័នទី​១ មិនមាន​លក្ខណៈ​វឹកវរ​ដូច​ការប៉ាន់ស្មាន​ដែល​គេ​ធ្លាប់មាន​ពីមុន​នោះទេ ។ ដោយហេតុថា សិលាចារឹក​របស់​យើង​ផ្តើមឡើង​ដោយ​ការធ្វើ​គារវកិច្ច​ថ្វាយ​ដល់​ ព្រះមហាក្សត្រ ដែល​ស្ថិត​ក្នុងសម័យ​អន្តរកាល រវាង​នគរ​ភ្នំ និង ចេនឡា ។​
​    ​បើ​និយាយ​ម្យ៉ាងទៀត ប្រការនេះ​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញថា ការពង្រីក​អំណាច ឥទ្ធិពល​របស់​ចេនឡា​ទៅលើ​មួយ​ភាគ​ធំ​នៃ​នគរ​ភ្នំ ដែល​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​ដោយ​សន្សឹមៗ ក្រោយពី​បានទទួល​ជ័យជំនះ​លើ​នគរ​ភ្នំ​នោះ ត្រូវធ្វើឡើង​គ្មាន​ការបង្ហូរ​ឈាម ឬ​លក្ខណៈ​ឃោ​ឃៅ ស៊ីសាច់ហុតឈាម​ដូចជា​សង្គ្រាម​រវាង​ខ្មែរ និង​សៀម​នៅ​ចុង​សតវត្ស​ទី​១៣​ឡើយ ។ ផ្អែកលើ​ប្រភព​សិលាចារឹក​គេ​អាច​និយាយបានថា សង្គ្រាម​រវាង​ចេនឡា និង​នគរ​ភ្នំ គឺជា​សង្គ្រាម​បងប្អូន ធ្វើឡើង​ដើម្បី​អំណាច ឬ​រាជបល្ល័ង្ក​តែប៉ុណ្ណោះ ។​
​    ​ខាងលើនេះ​គឺជា​ស្ថានភាព​នយោបាយ​នា​សម័យ​អន្តរកាល​រវាង​នគរ​ភ្នំ និង​ចេនឡា បញ្ជាក់​ដោយ​សិលាចារឹក K.151 ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ និង​​សិលាចារឹក K.149 នៃ​ប្រាសាទជ្រៃ នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូរព្រៃគុក​ផ្នែក​ខាងជើង ។ ដូច្នេះហើយ​យើង​ត្រូវតែ​កែតម្រូវ​នូវ​ទស្សនៈ​ដែល​ធ្លាប់មាន​ពីមុន ។ ជ័យជំនះ​របស់​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័នទី ១ និង ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន លើ​អាណាខេត្ត​នានា នៅ​តំបន់​ខ្ពង់រាប​ទាំងឡាយ មិនមែនជា​ការឈ្លានពាន ដូច​លោក ក្លូត ហ្សា​ក់ បានគិត​នោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ​គឺជា​ចម្បាំង​បង្រួបបង្រួម​ជាតិ​តែប៉ុណ្ណោះ ។
​យ៉ាងណាមិញ ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក​អង្គ​ជំនិត ក៏បាន​រៀបរាប់​អំពី​វត្តមាន​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ដល់ទៅ៥​ព្រះ​អង្គនា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ និង​ចេនឡា រួមមាន ព្រះបាទ​រុ​ទ្រ​វរ្ម័ន​, ព្រះបាទ​ភ​វរ្ម័នទី​១, ព្រះបាទ​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន​, ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី ១ និង ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័ន ។ នេះ​សបញ្ជាក់​ឲ្យ​ឃើញថា ការផ្លាស់ប្តូរ​អំណាចកណ្តាល​ពី​នគរ​ភ្នំ ទៅ​ចេនឡា ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​នៅលើ​ទឹកដី​តែមួយ ដោយ​គ្មាន​ការ​ច្បាំង​បង្ហូរឈាម​ដ៏​ឃោរឃៅទេ។​
​ដូច្នេះ ពាក្យ​ថា raid ឬ expedition military ឬក៏ incursion ដែល​គេ​បាន​ប្រើ​នោះ មិន​សមស្រប​ទៅនឹង​បរិបទ​នយោបាយ​របស់​ខ្មែរ​នោះទេ ៕

ប្រភព http://www.cen.com.kh

No comments:

Post a Comment